fredag 15 maj 2009

Sabah al-kheyr Gaza

Igår kom vi då äntligen in!
Efter en kilometers promenad i något som liknar ingenmansland mellan Israel och Gaza kom vi fram till en gränskontroll som kontrolleras av Hamas. Där fick vi registrera oss och våra väskor blev lite slarvigt genomsökta efter alkohol och droger. Med taxi genom ett krigsdrabbat landskap och Gaza city kom vi fram till en lugn gata mitt i stan och där bor vi nu. Lägenheten är över all förväntan. Fem stora rum, kök, sattelit-TV, internet och varmt vatten. Lägenheten hyrs ut till människor från organisationer och delegationer men just nu är det bara vi två här och det verkar inte som om det kommer någon mer medans vi är här. Ibland går vi vilse när vi ska på toaletten.

Idag är det fredag vilket betyder helg i muslimska länder och de flesta affärer är stängda. Vi hann inte se så mycket utav stan igår men mer lär det bli idag. Snart ska vi ner till stranden, kanske bada lite med kläderna på och senare hoppas vi på en guidad tur genom landet av en vän till Maria.
Jag hoppas jag får träffa lite barn som jag kan pussa och krama på!

3 kommentarer:

  1. hmm, jag är inte så bra på att kommentera - antingen får du ingen kommentar eller 5 mkt likartade :-(
    collt att du startat en blogg i alla fall, o grattis till gränspassagen!
    kram, malin

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. ojojoj
    det här är verkligen ruskigt spännande
    puss på dig världens bästa emma
    du är så modig

    SvaraRadera